Burn-out training

Burn-out is een toestand (of dreiging van) emotionele uitputting, letterlijk opgebrand zijn.

Je hebt jezelf te lang overbelast en je lichaam en geest zijn uitgeput. De oorzaak kan liggen in je werk, maar ook in een te lange en hoge belasting op andere vlakken in je persoonlijke leven.
Vaak zijn het de doorzetters, de harde werkers, die uiteindelijk vastlopen en burn-out raken. Een burn-out ontstaat niet plotseling, maar geleidelijk. In een vroeg stadium zijn er vaak al signalen.

Lichamelijke signalen

  • Je erg snel moe voelen
  • Hoofdpijn
  • Slecht slapen
  • Besluiteloosheid
  • Gevoel van uitputting
  • Duizeligheid
  • Pijn in de spieren
  • Nek- en schouderpijn
  • Hoge ademhaling
  • Niet goed kunnen zien/focussen
  • Vergeetachtigheid
  • Geen of weinig zin in seks
  • Snel moe of grieperig
  • Darmproblemen
  • Hoge hartslag

Psychische signalen

  • Angst- en paniekgevoelens
  • Geheugenproblemen
  • Snel kwaad
  • Jezelf snel ergeren
  • Concentratieverlies
  • Gevoel van machteloosheid
  • Gejaagd gevoel
  • Neerslachtig
  • Wantrouwen
  • Sneller agressief
  • Nergens zin in
  • Gevoelens van onzekerheid
  • Neiging tot verslaving
  • Burn-out gaat vaak gepaard met sociale angsten, zoals faalangst, spreekangst, trilangst, hypochondrie, overmatig zweten, de angst om flauw te vallen. De meest voorkomende angst is de angst dat het niet goed komt, jij je baan of werk kwijtraakt, je straks de hypotheek niet meer kunt betalen, of ander werk moet gaan doen. Of de angst dat anderen jou een zwakkeling vinden.
    Burn-out is niet uitsluitend een werkgerelateerd probleem. Het is een combinatie van factoren die voor chronische stress zorgen, waardoor je burn-out raakt.

    Het doel van onze burn-out training is dat je de sleutel weer gaat terugkrijgen van de regie over je leven.
    Het is een psychische interventie-training en door middel van cognitieve therapie wordt u geleerd om meer bewust te worden van de eigen, vaak negatieve, automatische gedachten die bepaalde klachten in stand houden. Het werken aan deze componenten heeft als doel dat u vaardigheden aanleert waardoor u beter met uw klachten kunt omgaan en hierdoor ook uw zelfvertrouwen zal toenemen.
    Wij hebben de ervaring dat met behulp van de juiste begeleiding de cliënt in een relatief korte tijd in staat is zijn of haar leven weer onder controle te krijgen. De methode die wij gebruiken is er op gericht de cliënt hulpmiddelen te geven, waarmee hij/zij zelfstandig in staat is het tij te keren. Het is een proces van verzelfstandiging.

    Deelnemen aan de training betekent dat men bereid is om eigen gedachten en gedrag te onderzoeken en waar nodig te veranderen.

    De burn-out training van Life Change kan op individuele basis gevolgd worden of in een groepstraining. In sommige gevallen komt u voor vergoeding in aanmerking via de aanvullende verzekering. De training bestaat uit 10/12 bijeenkomsten.
    De burn-out training sluit ook uitstekend aan bij onze assertiviteitstraining.
    Samen met u wordt onderzocht welke training op maat, het beste bij uw klachtenpatroon zal passen.